En dans med svåra steg...

Alla inlägg under juni 2009

Av Jempajenny - 30 juni 2009 21:01

Jag har ju som "tradition" att skriva lite om Agnes utveckling och framsteg i samband med hennes "månadsdagar". Mest för vår egen skull, för att komma ihåg när olika saker hände (man glömmer ju gräsligt fort!)...


Så här kommer månadens "uppsats"



Äta: En vanlig matdag för Agnes ser nu ut så här:


  • Välling runt 04-05, mest för att få henne att somna om...
  • Frukostsmörgås när vi går upp. Nu äter Agnes de flesta brödsorter, även lite grövre bröd med t ex solrosfrön i. Men godast är nog ändå Skogaholmslimpa. Eftersom hon får välling tidig morgon får hon nu ingen till frukost.
  • Mellanmål, oftast frukt, 10-10.30-tiden, eller när det passar
  • Lunch ca 12. Vår mat eller ”egenlagad” barnmat.
  • Mellanmål ca 15, frukt eller smörgås. Det blir mycket frukt och bär nu. Agnes älskar jordgubbar, melon och nektariner
  • Kvällsmat ca 17. Om det passar får hon äta vår mat, annars gröt.
  • 220 ml välling innan läggningen.

Nu när det har varit varmt så har hon inte haft så god aptit utan vill mest ha frukt, pannkakor och ”lättare” mat och det kan man ju förstå. Det vill ju vi också. Med det går ju ingen nöd på henne, hon går ju upp fint som hon ska.


Nu har vi lagt ner amningen helt. Agnes valde själv att sluta amma. Det gick hand i hand med att vi började ge henne välling på morgonen också. Tillslut var hon helt ointresserad av bröstet. Det känns bra att hon fick bestämma det själv även om jag gärna hade ammat henne till året.



Sova: Efter någon veckas fullständigt upp och ner med nattning verkar vi vara tillbaka i en hyfsad nattningsrutin. Agnes har sovit i källaren, i sin resesäng, nu när det varit så varmt. Och där ligger även sambon eftersom han lider mest av värmen. Jag sover rätt bra ändå. Vi har bara en 120-säng och det var länge sedan vi var nykära… Därför sover jag uppe.


Men tillbaka till nattningen. En av oss går ner med Agnes och antingen lägger vi oss i sängen med henne och lyfter över när hon precis håller på att somna eller nattar vi henne direkt i resesängen. Sedan vet jag inte exakt hur nätterna ser ut nere i källaren, jag tror att sambon tagit upp henne till sig några nätter och några nätter har hon legat kvar i resesängen. Men runt 04-05 vaknar hon och då går sambon upp med henne, fixar välling och så lägger han henne hos mig i dubbelsängen. Och där sover vi till, som det verkar nu, 06.30-07


På dagen är det fortfarande lite olika, men vanligen blir det en lite länge förmiddagslur och en lite längre eftermiddagslur på mellan 45 min till 1,5 timme.


Leka:  Nu är det ”ge och ta”-leken som gäller! Man ger Agnes ett föremål och säger ”Varsågod”, hon tar det, ger tillbaka det och man säger ”Tack, tack”. Agnes säger ofta ”Ta, ta” när hon leker den och det betyder ju  ”Tack, tack”.


Sedan är det jättekul att plocka med saker, se om de passar i varandra, träffa rätt i hål och annat. Vi fick en sats med stapelkoppar av mormor och morfar och de har redan betalat sig.


Bollar är också kul. Och att lyssna på musik och dansa!


Kroppsligt: Nu går Agnes. Även utomhus och i skor, trippar hon på ganska bra. Visst sätter hon sig på rumpan en miljard gånger om dagen, men hon reser sig tålmodigt upp igen och travar iväg.


Hon håller också på som bäst att lära sig gå upp och ner för trappor. Så det tillbringar vi ganska mycket tid med.


Hon kan även vinka ”Hej då” och dricka ur sugrör.


Tänderna är nu fyra till antalet, och 2:orna uppe är på väg. De har inte spruckit igenom än, men syns under tandköttet.


Tala: Agnes babblar på nu mest hela tiden, och ”pratar” med sina leksaker. Hon säger ”Ti” för ”Titta”, ”Ta,ta” för ”Tack” och ”Dä” för ”Där”. Hon säger också ”Ede” ganska ofta och vi tror att det kan betyda ”Vad är det?” . ”Mamma” och ”Pappa” säger hon också, men fortfarande inte riktat specifikt till oss.


Av Jempajenny - 30 juni 2009 20:03

Ja, jag vet att det blir en massa tjôt om bilkörning och körlektioner just nu, men det är liksom där mitt fokus ligger just nu - näst efter Agnes förstås.


Min trafiklärare sa att det verkligen märks att jag är motiverad till att ta körkort och att det inte alls verkar omöjligt att jag fixar det innan sommaren är slut. Målet är ju att jag har "fått" körkortet innan den 12/8 då jag börjar arbeta igen. Tydlligen blev jag godkänd på "start-i-backe"-momentet igår! Det trodde jag inte... Idag var det backning som gällde, utöver "vanlig" körning. Så nu är det backa jag får träna på tills imorgon. 


Agnes sussar sött nere i källaren. Vi åkte ju och badade ikväll och det var jättemysigt. Först tyckte Agnes att det var lite kallt, men sedan gick det bra. Hon älskar ju vatten! När vi kom hem var hon helt slut, så det blev jamas på och en flaska välling, sedan bums i säng. Det tog dock en stund innan hon somnade, men ikväll la jag henne direkt i resesängen, så hon fick somna där. Förhoppningsvis sover hon gott inatt. 



Av Jempajenny - 30 juni 2009 19:52


Jag fick en nalle till! Av snälla Jessica... Jag lämnar självklart tillbaka den till Jessica, men skickar den också vidare till alla mina länkade bloggisar här till höger. En del av er har hämtat den förra, men de flesta har inte gjort det. Passa på att hämta den nu!

Av Jempajenny - 30 juni 2009 15:58

Det verkar faktiskt som om det var jag som vann gissningstävlingen gällande Agnes vikt och längd!


9915 g och 74 cm lång lyder de nya måtten. Huvudomfånget är numer 46,5 cm. 


Agnes gick (efter många försökt och lååång väntan) igenom klosstestet också, dvs slå ihop två stycken träklossar. Saken är den att vi uppever det som om Agnes kommit över "slå-ihop-saker"-stadiet och är mer inne i "plocka-i-och-plocka-ur"-stadiet. Men man får ju självklart ta dessa test med en nypa salt. Hon kan ju faktiskt gå!


Efter BVC-besöket for vi till närmsta backe och tränade "start-i-backe" och jag fick ju till det med en gång. Kanske inte de smidigaste ivägkörningarna, men inga kärringstopp. Jag hoppas verkligen att jag får till det på körlektionen också. 


Hipp som happ (efter backträningen), beslöt vi att åka till City Gross i Kungälv. Jag körde hela vägen, vilket innebär landsvägskörning, motorväg och genom Tingstadstunneln i Göteborg. Dessutom fick jag träna på att köra i tätbebyggt område och på parkeringsplats inklusive parkering. Och det gick kalasbra! Jag måste erkänna att jag fick en anings hög puls och högt blodtryck när vi skulle igenom Tingstadstunneln första gången, men andra gången (då jag nästan fick krypköra ner i tunneln) kändes det redan mycket lugnare. Jag är faktiskt lite stolt över att det går så bra!


Nu ska jag snart iväg på körlektion och sedan åker vi och tar ett kvällsdopp. 

Av Jempajenny - 30 juni 2009 09:41

Idag fyller Agnes tvåsiffrigt, dvs 10 månader!



Dagens outfit:

Tunika, Po.p

Tights, Name It


 


Av Jempajenny - 30 juni 2009 07:30

Ännu en dag med strålande solsken och högsommarvärme! Det är inte klokt vad fint väder det har varit. Där sprack ju mina vädergissningar med råge. Sambon hade hört att vädret skulle hålla i sig åtminstone denna veckan också. Underbart!


Idag är det som sagt BVC-besök kl 10.30 Det är alltid lika roligt att få reda på vikt och längd tycker jag. Jag har fått in några gissningar (i förra inlägget). Var med och gissa du också!


Jag tror vi ska försöka åka ut och övningsköra lite innan vi åker till BVC. Idag blir det att öva på "start i backe" för hela slanten. Men som bekant, övning ger färdighet!


Körlektionen börjar kl 16.40 idag också. Innan dess kanske vi tar en tur ner till sjön och badar lite. 


Ha ni några planer för dagen?

Av Jempajenny - 29 juni 2009 21:21

Känner mig helt slut nu ikväll... Solen och vinden vid stranden gjorde nog sitt till. Och naturligtvis körlektionen. Så nu ska jag krypa ner mellan lakanen och lösa ett Sudoku eller två.


Imorgon väntar 10-månaderskontroll på BVC vid 10.30 Vill ni gissa vikt och längd så är en liten fingervisning att sist vi var på kontroll vid 8-månader var Agnes mått 8970 g och 70,5 cm... 


Jag gissar på 9995 g och 74 cm.


God natt!

Av Jempajenny - 29 juni 2009 19:47

Jag har den stora äran att berätta att jag här på bloggen har startat ett samarbete med Sweet Funky. Så här presenterar sig Sweet Funky själva:


”Sweet Funky är en butik som säljer väl utvalda barnkläder och andra barnartiklar från många olika märken som tex Me Too, Molo, Diesel, Fixoni, Wheat, Freoli, Hunter, Hummel, Vingino och Tumble & Dry. Vi finns inte bara på webben utan även som fysisk butik i Täby utanför Stockholm. 


Vi har verkligen lagt ner vår själ i att skapa en unik atmosfär i butiken för att få våra kunder att trivas. Det ska kännas trevligt, enkelt och praktiskt att handla hos oss. Parkeringar finns precis utanför, man kan ta en espresso och barnen kan leka i vårt mysiga lekrum.

Vi som startat Sweet Funky heter Cecilie Brand Ahlström, Stephanie Oscarsson och Linda Strandberg.


Varmt välkommen till vår härliga lifestylebutik för barn på webben!


Being a kid is a lifestyle – LIVE LAUGH LOVE!”


Inte nog med att Sweet Funky saluför trendiga barnkläder till barn, baby och nyfödda, de har också inredning till barnrummet från t ex Polkadot design, en tuff tavelkollektion kallad Funkeez och härliga mammakläder från Boob.


Sweet Funky har en låg fast fraktkostnad på 29:- och dessutom kan man få sina varor inslagna i ett fint paket och leverat direkt till presentmottagaren. Det kallar jag service!


Och som grädde på moset har de nu dessutom stor midsommarrea med 30% rabatt på nästan hela sortimentet. Kika in hos Sweet Funky du också!




Snart kan du vara med i en tävling här på bloggen och vinna ett presentkort på hela 400:- i Sweet Funkys webbshop. Missa inte det!

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards