En dans med svåra steg...

Alla inlägg under september 2009

Av Jempajenny - 30 september 2009 21:13

  

Hurra för mig!

Av Jempajenny - 30 september 2009 20:16

Jag slarvade faktiskt förra månaden och skrev inget om Agnes utveckling vid 12 månader. Men här kommer 13-månaderstexten


Äta: Vi beslöt att ta bort vällingflaskan Agnes har fått tidig morgon och det var inga större problem. Tvärtom gick det ganska smärtfritt. Så nu blir det en flaska välling på kvällen innan hon lägger sig och en flaska när vi gått upp på morgonen. Dessutom äter vi frukost tillsammans och då blir det smörgås med varierande pålägg – oftast ost, mjukost eller kaviar – och vatten att dricka.


Lunchen intas nu för tiden redan 11-11-30 vilken innebär att det inte alltid blir något mellanmål. Men blir det mellis så blir det oftast frukt. Till lunch äter Agnes det sambon äter. Hon har väldigt god aptit och är inte det minsta kräsen. Hon klarar till och med av att äta ganska så kryddstark mat som indisk curry, tacos och thaimat. Dock ratade hon ärtsoppa totalt!


På eftermiddagen blir det en frukt eller kanske ett smörgåsrån. Jag kan tänka mig att det ibland blir lite mer fika, med t ex Mariekex. Digestivekex är en annan favorit.


Är jag hemma innan 16 äter vi middag hela familjen. Eftersom lunchen är framflyttad har även middagen blivit det och den äts oftast mellan 16-16.30 Innan läggdags blir det som sagt en flaska fullkornsvälling.


Sova: Vi bestämde ju att Agnes inte behövde äta välling tidig morgon och beslöt då även att vi skulle försöka söva om henne i sin egen säng på morgon kvisten. Det fungerar bra och ett tag sov hon till runt 06 i sin egen säng. Men nu har hon börjat vakna runt 05 igen! Inte kul… Så vi hämtar oftast in henne till oss då (igen) och låter henne bassla runt i vår säng en stund innan vi orkar pallra oss upp. Då Agnes tar dag runt 05 är det dags för förmiddagslur redan vid 09. Sambon har som rutin att då gå en promenad så Agnes får sova i vagnen. Luren är oftast runt 30-45 min.


Efter lunch är det dags för nästa lur och då blir det också en promenad runt kl. 13. Några gånger har hon faktiskt hoppat över den, men oftast sover Agnes runt 1 timme då. Ibland blir det kortare och ibland längre…


Vid 18 får Agnes sin välling och sedan är det dags för sängen runt 18.30 Vi har prövat att hålla henne vaken längre på kvällen för att hon ska sova lite längre på morgonen men det fungerar inte. Däremot är det en fröjd att lägga skruttan. Vi borstar tänderna, säger God natt till pappa, går in i Agnes rum som är helt nedsläckt. Jag lägger henne och sjunger 2 verser av ”Vargsången” säger God natt och går ut ur rummet och stänger dörren. 9 gånger av 10 hör vi inte ett pip från henne. Vår duktiga tjej!


Det är också sällan hon har uppvak på natten nu, och har hon det är det bara att gå in, leta upp nappen och sedan gå att lägga sig.


Total sover alltså Agnes 10,5-11 timmar på natten och vanligen 1,5-2 timmar på dagen vilket enligt tabeller jag sett är lite för lite för en ettåring. Men självklart är alla barn olika. Vissa behöver mer sömn, andra mindre.


Leka:  Agnes leker mycket mer nu för tiden. Hon hämtar leksaker, eller till och med hela sin leksakskorg och visar att hon vill att vi ska titta på sakerna. På sin födelsedag fick Agnes en BobbyCar och en Mickispis som båda är favoriter. Annars gillar hon sin nyckelpiga som spelar musik. Hon sätter igång musiken och dansar som en galning. Sambon har till och med lärt henne några ”moves”! Agnes älskar musik och går ibland fram och pekar på stereon och visar att hon vill att vi ska lyssna på musik. Favoritlåten är ”Var ligger landet där man böjer bananerna?” med Mojje.


Böcker är en annan favorit. Särskilt flikböckerna med Molly Mus älskar hon. Men alla böcker går hem.


Agnes är gärna ute och leker, antingen på lekplatsen eller i trädgården. Det är kul att vara i sandlådan, eller bara gå runt och upptäcka saker.


Men allra, allra roligast är när vi leker kurragömma, eller jagar Agnes. Då tjuter hon av skratt!


Kroppsligt: Nu går ju Agnes utan några som helst problem. Hon tar sig upp och ner för trappor, klättrar säkert upp och ner för sängen och soffan och klättrar gärna i lådor och korgar och dylikt. Hon springer faktiskt inte riktigt än, vilket vi är tacksamma för!

Att peka är fortfarande en favorit. Det pekas hit och dit, hela tiden.

Finmotoriken blir bättre och bättre och Agnes är riktigt duktig på att äta med bestick nu. Vi har också provat att rita med kritor och Agnes bläddrar i böcker, gräver i sandlådan, krattar gräsmattan, hjälper till att tvätta bilen, dammar mm. Hon härmar också saker som att borsta tänderna och håret, att klä på sig kläder och skor och dricka ur flaskor eller glas.


Den åttonde tanden är sedan länge på plats och nu är det väl kindtänder vi väntar på.


Tala: För tillfället säger inte Agnes fler ord är ”Mamma” och ”Bappa”. Men det säger hon däremot ofta! Vi har en liten lek där Agnes säger ”Mamma” och jag svarar ”Agnes” och då svara hon ”Mamma” osv. Jag tycker mig se att hon lyssnar och ibland försöker ljuda ord när man säger de till henne, men ”that´s it”. Tids nog kommer hon väl att tjata hål i huvudet på oss! Hon har kommit in i en ”tjutperiod” igen och testar ofta sina röstresurser.


Humör: Vår lilla solstråle har haft en mindre strålande period ett tag nu och är ofta ganska gnällig och klängig om det inte händer saker runt omkring henne hela tiden. Hon har också ett otroligt kort tålamod och blir arg och bryter ihop när det inte går som hon vill eller om vi säger nej till henne. Hon har också börjat slåss när vi säger nej till henne. En högst otrevlig vana, som vi naturligtvis säger till på skarpen åt.


Men självklart har vi underbart mysiga stunder också. Hon har börjat kramas och pussas ”på riktigt” och vi kan sitta i soffan och mysa tillsammans ganska långa stunder. Hon busar även med oss genom att göra ”munpruttar” på t ex halsen eller armen.  Och alltid när jag kommer hem på eftermiddagen möts jag av en strålande glad Agnes som vill krama sin mamma!


Av Jempajenny - 30 september 2009 18:54

Usch! Varför är det så att problem och tråkigheter alltid hopar sig under samma period?


Igår fick vi reda på att en av Agnes bästisar, Pelle ligger inlagd på sjukhus och de vet inte riktigt vad som är fel. Vi håller naturligtvis alla tummar vi har för att han snart blir kry och får komma hem!


Dessutom har Agnes blivit dålig igen. I natt vaknade hon med ett illvrål och fick då komma in till oss. Men det tog tid innan hon somnade om. Vid 03-tiden vaknade hon igen och jag tyckte att hon kändes varm, men hon somnade om - för att vakna en timme senare och då låg hon bara och snurrade runt och var som en liten kamin. Strax innan 05 gick jag upp och tog en temp på skruttan, som visade 39.4 Inte underligt att hon var varm och hade svårt att sova. Så det blev en dos Alvedon och en flaska välling. Som fungerade uppiggande... Under dagen har tempen hoppat upp och ner. Agnes sov över 3 timmar på eftermiddagen och nu sover hon förhoppningsvis för natten. Hon har inga andra symptom än just feber, vilket känns lite märkligt. Vi hoppas att det är ett litet virus som snabbt läker ut. 

Och det går ju troll i babysimmet. Sambon och Agnes hoppade på fortsättningskursen nu i höst och har kommit iväg en gång - 1 GÅNG! Av hittils 6 gånger. Det är ju inte klokt! Men vår snälla instruktör har lovat att vi får hoppa på nästa kurs för bara 300:- extra. Tack för det! Annars hade vi ju slängt 1100:- rakt i sjön.


Som grädde på moset har vi strul med Försäkringskassan. Sambon har inte fått någon föräldrapenning alls hittills! Vi har tömt sparkonton och snålat för att få det att gå ihop, men denna månad fick vi låna pengar av mina föräldrar för att kunna betala räkningarna. Det har aldrig hänt innan! Inte ens när vi levde på studiebidrag! Det känns både pinsamt och oansvarigt att inte ha råd att betala räkningar.Rynkar på näsan Jag hoppas verkligen att Försäkringskassan får tummen ur snart och vi får våra pengar!


Trots alla tråkigheter har jag haft en trevlig dag ute i skogen med eleverna. Vi har haft strålande höstväder och det gör ju alla på mycket bättre humör!

Av Jempajenny - 29 september 2009 19:30

Tisdagar är ju längsta arbetsdagen för mig men idag hade vi komp-ledigt för att vi ska skriva en massa omdömen om eleverna inför utvecklingssamtalen i höst. Skönt! Dessutom fick jag skjuts till och från jobbet av min snälla sambo och dotter.


Imorgon blir det också en annorlunda dag då alla elever ska orientera. Jag ska alltså vara ute i skogen hela dagen och ansvara för en kartpromenad. Vad det innebär vet jag inte riktigt men det ger sig väl under morgondagen. På torsdag har min andra skola orientering så då blir det en inställd lektion.


Agnes och sambon har varit ute i princip hela dagen idag. Vi har haft underbart höstväder. Solig, hög luft, och ganska kallt. Agnes gillar verkligen att vara ute i friska luften. Hon är inte alls lika gnällig då. Och dessutom sover hon mycket bättre de dagar hon varit ute mycket. Idag sov hon en dryg timme på förmiddagen och 1,5 timme på eftermiddagen. Och ändå slocknade hon utan en endaste liten protest vid 18.30-tiden idag. Det är så oerhört skönt att det är så lätt att lägga henne på kvällarna nu. Vi har ju liksom vårt på mornarna... Obestämd


Ikväll är sambon i Göteborg och dömer handboll så nu sitter jag här på solokvist med datorn i knät. Jag har tagit lite paus med teoripluggandet några dagar. När det närmar sig provet ska jag lägga i högsta växeln och plugga, plugga, plugga...

Av Jempajenny - 28 september 2009 18:42

Nä, idag har det inte varit någon vidare dag. Det började med ösregn och motvind på vägen till skolan och utan att nämna några detaljer har det sedan fortsatt i ushlighetens tecken.


Men jag har fått min nya jobbdator! Underbart måste jag säga! Självklart har den en del begränsningar som det är just nu, men att ha en egen jobbdator är suveränt. Enda kruxet är ju att jag cyklar. Datorväskan är nämligen inte den smidigaste. Men det går att trycka ner den i cykelkorgen.


Agnes har inte heller haft någon vidare rolig dag. Hon har varit gnällig och klängig nu igen. I kväll var hon riktigt gnällig och bröt ihop fullständigt när hon inte fick göra som hon ville. Tålamodet blir visst bara kortare och kortare hos den lilla damen. Jag tror att Agnes egentligen skulle behöva sova mer än hon gör och att hon framåt kvällen är så trött att hon ibland inte orkar med sig själv. Men vad gör man när skruttan vill upp kl 05? Och inte går att söva om efter en middagslur på 20 minuter? Några tips?


Ikväll ska jag bekanta mig lite med min nya dator och sedan ska jag faktiskt ta en TV-kväll.

Av Jempajenny - 27 september 2009 20:33

 

Gladast i stan!

Av Jempajenny - 27 september 2009 20:16

Jag tog en liten bloggpaus som ni kanske märkte... Visst är det skillnad på det här med bloggandet när man går hemma och när man arbetar. Bloggens innehåll är ju till stor del Agnes vardag och nu är det inte jag som i första hand delar den. Dessutom vill man ju inte sätta sig vid datorn det första man gör när man kommer hem. Då vill man ju mysa och gosa och umgås med sin lilla familj!


Först och främst - nu är teoriprov och uppkörning inbokat. Jag tänker inte avslöja exakt när, men kan ändå säga att om allt går vägen så har jag ett körkort inom 3 veckor. *pirrigt!*


I helgen har vi hunnit med en hel del. Igår blev det storstädning på förmiddagen och på eftermiddagen var Jenny,    Andreas och Joel här på middag. Mycket trevligt som vanligt! Men nu är det svårt att få barnen att koppla av i närheten av varandra så vid 20-tiden gav sig våra gäster av hemåt. Agnes slocknade så fort hon nuddade kudden!


Lördagsfin i sin underbara Babushkaklänning med matchande strumpbyxor

 


Imorse bestämdes det lite hastigt och lustigt att jag och Agnes skulle åka med sambon in till Göteborg. Han skulle döma handboll och vi blev skjutsade till Partille och Pappers Kraft-mässan där. Jag fyndade en hel del scrapping-materiel; cardstock, en öljettstans och öljetter, lite lim och annat bra och ha. En söt liten väska att ha en del av scrappinggrejerna i blev det också. Agnes och jag mötte upp med Åsa och Astrid på mässan och sedan åkte vi med dem hem. Dit kom även sambon och vi blev bjudna på mat innan vi styrde kosan mot Mark igen. På hemvägen blev det ett snabbt stopp på Biltema för att köpa lite saker till Valle (vår Opel). Bilen som jag hädan efter ska börja referera till som "MIN bil". Galet! Jag passade naturligtvis på att köra hem så jag fick några mil i gasfoten... Glad


Imorgon börjar en ny arbetsvecka som även innebär att jag ÄNTLIGEN kommer att få min jobbdator! Inte en dag för sent! Hoppas, hoppas, hoppas att det inte händer något som försenar datorerna igen!


 

Agnes och Pelle busar med sina fina "blöjmössor".

Av Jempajenny - 23 september 2009 19:31

Jag känner att jag är inne i en period av bloggtorka för tillfället. Jag har inget intressant att skriva om. Jag jobbar om dagarna och pluggar körkortsteori om kvällarna. Inte så värst spännande. 


Sambon och Agnes hittar på saker om dagarna, men jag är ju inte med och då är det svårt att skriva om vad de har gjort. Det blir inte heller särskilt mycket kort tagna, så inte ens det kan jag publicera.


Nä, just nu känns det inte så kul med bloggen!


Jag kan dock berätta att det gick bra idag på körskolan. Jag fick ju köra med en annan lärare på en utbildningskontroll, typ miniuppkörning och det gick riktigt bra. Så imorgon ska de ringa och boka tid för både teoriprov och uppkörning. Troligen blir det om en 2-3 veckor. Roligt och lite läskigt på samma gång!

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16
17
18
19 20
21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards