En dans med svåra steg...

Direktlänk till inlägg 17 juni 2010

I vecka 12 (11+2)

Av Jempajenny - 17 juni 2010 19:51

Jo visst är det så! Vi är gravida igen! Agnes ska bli storasyster!


Tack för alla gratulationer - det är verkligen fantastiskt att få förmånen att bli mamma igen!


Jag är i skrivandets stund i v. 12 (eller 11+2) om man får tro barnmorskans snurra. Det innebär att vi har BF den 4 januari 2011. Andra graviditetsuträkningar har visat den 5/1 som BF men vi får väl gå på "morskans" uppgifter.


Jag har varit på två inskrivningssamtal, vilket tydligen är de nya rutinerna. Det senaste i måndags där de också började ta prover; det obligatoriska blodprovet, Hb, B-glukos, blodtryck och vikt (hu!)... Alla prover låg som de gjorde när jag var gravid med Agnes. Lite lågt Hb, så jag ska börja knapra extra järntabletter redan nu.


I onsdags agerade jag även levande nåldyna. De vill att jag gör en koagulationsutredning denna graviditet då jag kan ha viss ärftlighet till blodpropp i släkten. Jag fick en remiss hemskickad och åkte i onsdags morse upp till labb på lasarettet här i byn. Det blev en långdragen historia kan jag säga...


Först provade en sköterska att sticka mig två gånger utan att lyckas träffa ett kärl. Sedan kom en annan sköterska som även hon misslyckades att ta proverna på första försöket. Då fick jag sitta en stund med en värmekudde på armen för att försöka locka fram ett kärl och då - på fjärde försöket! - lyckades det! Sedan tappade de ut 10 rör blod. Visst det är inte så mycket i varje rör, men det tar ju ändå sin lilla stund att sitta där. Tack och lov att jag inte är spruträdd eller tycker det är särskilt obehagligt att lämna blod.


Igår eftermiddag/kväll mådde jag dock inget vidare. De värsta illamåendet och den där bedövande tröttheten verkar ha gett med sig, men igår fick jag ett litet återfall. Idag är det mycket bättre igen.


Hittills är denna graviditet väldigt lik då jag väntade Agnes. Samma symptom och krämpor i ungefär samma styrka. Och det bådar ju gott.


Det är skönt att vi har sommarlov nu. Jag jobbade sista dagen idag och jag kan tänka mig att det kommer att bli några middagslurar med Agnes i sommar!

 
 
Ingen bild

Pelles mormor

17 juni 2010 20:15

Grattis,grattis Jenny,Roger och Agnes.

 
Edvinsmamma - snart tvåbarnsmamma ♥

Edvinsmamma - snart tvåbarnsmamma ♥

17 juni 2010 20:34

Åh GRATTIS! Gud så kul :)
Skönt att du är ledig nu i sommar så du får vila o bara ha skönt :)
Kramar

http://edvinsmamma.wordpress.com

 
Edvinsmamma - snart tvåbarnsmamma ♥

Edvinsmamma - snart tvåbarnsmamma ♥

17 juni 2010 20:50

Jag hoppas att han förstår att det är bf imorgon o kommer med buller o bång...tycker i alla fall att jag ska "slippa" gå över så länge då man är mycket mer igång nu när man har en trotsig liten 3-åring också att passa ;)
Kramar

http://edvinsmamma.wordpress.com

 
Ingen bild

Eleonor

17 juni 2010 20:58

Grattis från oss också! Hoppas att du kommer att må bättre framöver!

 
Yvonne

Yvonne

19 juni 2010 06:42

Jättestort Grattis från oss!

Varma kramar

http://yvonnes-blogg.bloggagratis.se

 
♥anna♥

♥anna♥

19 juni 2010 20:38

Grattis grattis!

http://storasyrran.blogg.se

 
Camilla

Camilla

23 juni 2010 14:16

Nämen Grattis!! Vad kul med ett kommande syskon till Agnes! Bebisar kan man aldrig få för många av. :) Hoppas att graviditeten blir en angenäm sådan bara illamåendet har dragit förbi.

http://heffaklumpeliv.blogspot.com

 
Jessan

Jessan

23 juni 2010 20:41

Men så roligt!!! Stort grattis till er! Trevlig sommar

http://www.yessjodin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jempajenny - 19 april 2011 21:15

För ett tag sedan fick jag ett mail med en inbjudan till ett event för familje- och mammabloggare, We R Family. I höstas (?) fyllde jag i en intresseanmälan om att vara med på detta event och hade nästan glömt av att jag anmält mig. Men glad blev jag...

Av Jempajenny - 16 april 2011 08:59


Det är svårt att hitta tid (och i viss mån inspiration) till bloggandet när man nu är tvåbarnsmor. Men vi mår bara bra, allihop!    Anton växer och frodas! Han är nu vid 3 månaders ålder ungefär lika stor som Agnes var vid 5 månader.    Agnes...

Av Jempajenny - 12 februari 2011 20:11

Alldeles nyss, när jag gjorde i ordning Anton för natten, fick jag det allra första tydliga svarsleendet från vår lillkille! Så underbart! Och världens finaste leende naturligtvis... Han har dessutom "pratat" en hel del idag och i kväll. Mys! Jag tro...

Av Jempajenny - 12 februari 2011 14:12

Idag har vi äntligen skruvat ihop spjälsängen! Vi hade tänkt göra det förra helgen men då upptäckte vi att skruvarna var på vift och naturligtvis hittade vi dem inte.   Men idag, under tiden sambon och Agnes var i badhuset  och "lördagsbadade" åk...

Av Jempajenny - 10 februari 2011 21:59


Igår blev Anton en månad och jag hade tänkt skriva lite om hans utveckling, som jag gjort med Agnes. Som för de flesta bebisar består Antons dagar mest av att äta och sova. Men lite annat har han faktiskt för sig också…   Vikt: 5605g Län...

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards