En dans med svåra steg...

Alla inlägg under oktober 2009

Av Jempajenny - 17 oktober 2009 18:40

Agnes och jag tog en tur till Martina och Pelle i Holsljunga idag. Det var som vanligt väldigt trevligt att träffas. Martina och jag fikade, barnen hetsåt plättar och frukt och lekte med alla Pelles roliga leksaker.


Det blev också en långpromenad i höstvädret.

 

Det märktes att det är älgjakt, då vi träffade på flera jägare, hörde jakthundar, såg två flådda älgkalvar (hu!) och hörde skott. Troligen var det ytterligare en älg som fick sätta livet till. Skönt att komma ut, men Agnes (som sov i bilen till Holsljunga) var måttligt road av att sitta i vagnen så länge. Som tur var fanns det lite olika djur att titta på under promenaden. Bäst var hästarna, tyckte Agnes.

 

Hon tjoar glatt och ler med hela ansiktet när hon träffar djur. Det blir säkert tjat efter en kissekatt eller en vovve här hemma så småningom...


Agnes fick också ett par fina vinterkängor av Pelle, som var för små för honom. De kommer att användas flitigt under hösten och vintern. Tack så mycket!


När vi sa hej då till Pelle och Martina lät det faktiskt som om Agnes sa "Hej då" (eller något liknande i alla fall). Kan det vara så att det kommer lite fler ord..?


Väl hemma igen blev det pizza till kvällsmat. Och sedan en flarra välling. Ibland verkar det som om Agnes har en enorm binnikemask som slukar allt hon stoppar i sig! Vissa dagar äter hon som en varg! Vi har vägt henne på badrumsvågen och senast stannade den på 11,5 kg! Tillväxtfas kanske?


Nu blir det en lugn TV-kväll här hemma.

Av Jempajenny - 17 oktober 2009 09:15

Igår kom den första snön. Gissa om jag var nöjd över att kunna köra bil till jobbet...Flört Arbetsdagen förflöt smärtfritt. Jag hade i ett svagt ögonblick lovat en av mina klasser att bjuda på fika när jag klarat körkortet så det var bara att svänga förbi Willys och fixa en film. Ungarna var nöjda och tackade så fint för fikat.


Efter jobbet åkte jag hem och hämtade Agnes och sambon för att åka ner till Ullared. Vi hade ingen overall till Agnes, och det kan ju vara bra att ha när det är snö ute. Så det fick bli en liten tur ner till GeKås. Det märks att det börjar dra sig mot jul, för trots att det var fredag eftermiddag, var det mycket folk där. Tyvärr hade de inte så mycket att välja på i Agnes storlek, men vi fick med oss en overall, en mössa, ett par vantar, en pyjamas, lite nappar, ett pussel, en bok och lite saker till bilen hem.


Nu verkar det dock som om vintern inte kom för att stanna för idag har vi sol och några plusgrader här hos oss. Men nu har ju Agnes en overall i alla fall.


Idag ska sambon in till Götet och döma handboll. Igen. Jag ska se om Jenny och Joel kanske vill träffa oss en stund på eftermiddagen. Det är ju som sagt vackert väder, så en träff på lekplatsen kanske skulle passa.


Ha en fin-fin lördag!

Av Jempajenny - 15 oktober 2009 20:08

 


Denna lapp är värd guld!


Precis efter körningen var jag faktiskt inte säker på att det hade gått vägen då jag gjort en del misstag under körningen. Jag glömde sätta på fläkten och rutorna höll på att imma igen, jag missbedömde en vägs bredd där jag blev ombedd att vända och kom inte runt utan fick backa en bit, jag körde 70 på 90-väg (blev helt plötsligt osäker på hastigheten efter att vi svängt ut på landsvägen från en grusväg och tänkte att det är bättre att köra för sakta än för fort), jag fick motorstopp mitt i en korsning, och till sist klantade jag till det vid sista parkeringen, fick backa ut och naturligtvis fick jag motorstopp igen! Men å andra sidan tittade jag i speglarna som en tok, kastade en blick över axeln vid varje sväng, körde mjukt och planerade verkligen körningen i god tid och var tydlig med placering. Och det övervägde tydligen mina misstag! Tråkigt nog fick jag ingen som helst respons på min körning mer än att den var godkänd. Det var inte den mest pratsamme man jag hade som inspektör.


Direkt efter uppkörningen skjutsade jag hem sambon och Agnes och tog bilen till jobbet. Vilken känsla att få susa iväg på egen hand. Idag jobbade jag dessutom på min andra skola, så jag fick köra dit och sedan hem. Ni på kvällen tog jag också en liten tur och hämtade min cykel vid körskolan och var på "Hemmakväll" och köpte en stor påse godis att fira med!


I början av nästa vecka ska jag ha mitt riktiga körkort i handen!

Av Jempajenny - 15 oktober 2009 11:02

Jag är numera en mycket stolt innehavare av ett alldeles eget körkort!!


Kl. 09 idag var det dags och 09.45 sa inspektören orden jag väntat på: Din körning är godkänd!


Nu sitter jag här på jobbet i ett fullständigt lyckorus!

Av Jempajenny - 14 oktober 2009 19:35

Jag är så dålig på att lägga upp bilder. Ska försöka skärpa mig. Här kommer i alla fall några från den senaste veckan.


 

Agnes och Pelle myser i soffan i matchande "I drömmarnas trädgård"-tröjor.


 

Agnes gjorde en praktvurpa härom dagen och landade på näsan vilket resulterade i näsblod. Aj, aj, aj... Men tröst av mamma, en napp och ett kex gjorde allt bra igen! Agnes har på sig en stl 86-tröja.


 

I helgen bakade Agnes och jag chokladmuffins och gissa vem som blev överlycklig över att få slicka visparna...

Av Jempajenny - 14 oktober 2009 19:17

... verkar just nu vara en trend här hemma. Igår slocknade jag 20.30 och det är hemskt jobbigt att pallra sig upp, borsta tänderna och gå och lägga sig i sängen när man somnar så där.


Allt som oftast händer det också att jag går och lägger mig innan sambon och vaknar mitt i natten för att inse att han somnat på soffan. Jag undrar om vi har för bekväma soffor eller om det helt enkelt är så att vi är trötta...?


Det blev inget bloggat igår pga soffsovandet. Jag kom hem sent, närmare 17.30 och då vill jag självklart tillbringa kvällen med Agnes, innan hon lägger sig. Igår tittade vi på Bolibompa tillsammans. Agnes satt så snällt i soffan och vi tittade på hela "Pomos Piano". Det är så mysigt att bara sitta och gosa och kramas så där på kvällen.


Agnes har faktiskt sovit lite längre nu några dagar. I snitt vaknar hon vid 06 och det känns ok. Tyvärr har hon sovit oroligt de senaste nätterna. Troligen är det fler tänder som spökar. Ikväll har jag redan varit inne 5 gånger och lagt henne ner vilket är väldigt ovanligt! Nu ropar hon igen...

Av Jempajenny - 12 oktober 2009 20:07

Det händer saker i Agnes utveckling hela tiden, men jag har varit grymt dålig på att skriva om det här...


Agnes kan nu tre olika dansmoves. Sambon och hon lyssnar på musik och dansar i princip dagligen och Agnes älskar det! Hon är bedårande söt när hon står i full koncentration och gör sina "moves"! Jag ska se om jag kan fånga det på bild någon dag.


Hon har äntligen blivit intresserad av sånger med rörelser och kan nu tre av gesterna i Imse, vimse spindel. Hon visar klart och tydligt att hon vill att vi ska sjunga den om och om igen...


Att ta sig upp och ner för sängen och soffan går som en dans. Hon far upp och ner ungefär tusen gånger om dagen.


Agnes drar gärna saker efter sig, hon hämtar t ex sin leksakskorg genom att släpa den efter sig på golvet.


Ikväll upptäckte vi att lillskruttan fått sin första kindtand, den högra i överkäken. Jag har märkt att hon har dreglat mer än vanligt och varit "gnagig" men i övrigt har det varit lugnt, så jag har inte trott att det kommit igenom någon tand än. Men det har det alltså gjort! Vi får väl se om de andra dyker upp här i samma veva.


Och ja, kläderna Agnes fick av mormor sitter som en smäck! Jag trodde att stl 86 skulle vara i största laget, men inte då. Det är en stor tjeja vi har här hemma nu!

Av Jempajenny - 12 oktober 2009 19:55

Som ni förstår så har all tid den senaste veckan gått till att plugga körkortsteori. Och som bekant gick det ju vägen! Woooohooo! Trägen vinner.


Veckan som har gått har vi faktiskt hunnit med en del annat också. Agnes och sambon var i Holsljunga förra måndagen och i onsdags var Pelle och Martina här och hälsade på. Det är så gott att Pelle mår bra igen och kan träffa Agnes. Nu har de verkligen roligt när de ses och "leker" tillsammans.


I helgen har sambon dömt handboll så i lördags hamnade Agnes och jag hos Jenny, Andreas och Joel. Vi skulle bara gå över en stund på eftermiddagen men det slutade med att vi blev kvar där på pizza och Agnes och Joel badade tillsammans på kvällen. De två små ligisterna tävlade verkligen om vem som kunde stänka ner undertecknad mest! Glad


I söndags var Agnes och jag på Meandi-party hos Johanna (en av mammorna från föräldragruppen). Som vanlig fanns det massor av fina saker, men då vår ekonomi inte är den bästa blev det faktiskt ingenting inhandlat.


Idag har vi fått besked på vår ansökan om förskoleplats. Tyvärr fick vi inte plats på förskolan här alldeles bredvid, utan på den förskola som ligger en liten bit bort vid Örbyskolan. Vi får skola in Agnes där och stå kvar i kön här till Ekgården. Till nästa höst så får vi väl ta diskussionen om vi tycker att det är värt att ta en till inskolning...


Ja, också så har vi spenderat förmiddagen i Borås. Det blev ett nytt bilbatteri inhandlat, så att båda bilarna är redo inför mitt kommande körkort! Skrattande

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18
19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards