En dans med svåra steg...

Alla inlägg den 3 september 2010

Av Jempajenny - 3 september 2010 16:08

Glömde ju skriva att Agnes troligen har fått höstblåsor. Hon hade lite feber torsdag-fredag i förra veckan och har klagat på att det gör ont i munnen/halsen. Vi har kikat i munnen efter blåsor (då t ex Pelle haft höstblåsor) men inte sett något. Men igår fick vi titta ordentligt i Agnes mun och såg ett stor område bak på tungan som var alldeles rött och irriterat, ca 10-15 mm i diameter. Efter lite googlande och tips från omgivningen har vi konstaterat att det antingen är höstblåsor eller afte, och då troligen höstblåsor eftersom Agnes hade lite feber i slutet av förra veckan. Nu är det bara att vänta på att det ska läka ut...


Farmor och farfar dök upp här strax efter 13 och nu håller de på att lasta ur släpkärran med gungställningen vi fyndade på Plantagen i Eskilstuna. Återkommer med mer info om den.


Det känns lite trist att sitta inne när alla andra är ute i trädgården och grejar... Imorgon blir det bättre då jag kan börja använda min snygga sko och bli lite mer portabel.

Av Jempajenny - 3 september 2010 12:54

Tillbaka från Borås ortopedmottagning med nytt, fint gips.


Men det är ju helt fantastiskt att man ska behöva vänta så länge som 45 minuter på ett läkarbesked, när man har en bokad tid. Sedan 40 minuters väntan på röntgen och 1,5 timmes väntan på röntgensvar och läkarsamtal... Jag trodde att jag inte kunde bli uttråkad nu förtiden men idag blev jag det. Dessutom är ju själva sjukhusmiljön i sig uttråkande.


Nu har jag fått ett helt, cirkulärgips, en fin sko att ha på gipset och lite svar på exakt vad som gått sönder i foten.


Med en fotledsfraktur menas egentligen ett brott på antingen vadbenet eller skenbenet - eller både och. Och så var det i mitt fall. Jag bad att få se mina röntgenplåtar och det var ett rejält hack i skenbenet samt ett brott långt ner i vadbenet, nära leden. Så foten var bokstavligt talat helt av. Inte konstigt att det gjorde lite ont...


Vanligen opererar man vissst en sådan fraktur och sätter in stift som håller benen på plats, men eftersom jag har "Angus" i magen så vill de undvika operation. Det är ju trots allt en risk. Och inte mig emot, jag undviker gärna en operation!


Så vad händer nu..? Jo, jag ska gå och stå så mycket som möjligt på foten (efter gipset torkat och det tar 24 h) och om 5 veckor ska jag på återbesök. Då tas gipset bort och foten undersöks av en läkare som friar eller fäller. Men jag kommer troligen behöva gipsa om benet minst en gång under dessa 5 veckor då gipset antingen blir för stort, går sönder eller blir mjukt pga väta.


I eftermiddag/kväll ska jag bara ta det lugnt och ligga med benet i högläge. Det känns att jag fått ett nytt gips.

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15
16
17
18 19
20
21 22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards