En dans med svåra steg...

Alla inlägg den 27 april 2009

Av Jempajenny - 27 april 2009 22:05

Nu är jag trött... Och det är min tur att gå upp med Agnes imorgon...


Imorgon har vi BVC-tid kl 10.00 Ska bli spännande att se vem som gissat rätt. Sedan åker vi till Kinna och möter upp Jenny och Joel för en lunch på stan. Trevligt! Vi hade egentligen tänkt att gå på öppna förskolan, men det blir lunch istället.


Godnatt!

Av Jempajenny - 27 april 2009 20:37

Detta börjar visst likna en trädgårdsblogg, men jag kan bara inte låta bli att lägga upp bilder från trädgården! Det är ju den bästa årstiden nu när den här fina, skira grönskan lyser upp tillvaron.


De här fina träden växer på vår tomt:

 Igår var det bara några få blommor utslagna, och idag såg det alltså ut så här. Snabbt går det! Vi har ett stort träd på tomten också, men det inte har slagit ut än. Dessutom har grannen ett träd som vi ser från köksfönstret. Så fint! Men jag vet inte vad detta är för träd. Blommor har jag hyfsad koll på, men träd..? Näe... Så jag frågar er. Känns trädet igen?

Av Jempajenny - 27 april 2009 20:16

I kväll satt vi och tittade på ”Gissa bajset” på Barnkanalen. I kvällens program var Jonas ute och fiskade ål. Han tyckte uppenbarligen att ålarna var rätt läskiga, men övervann sina rädslor och tog i ålen. Detta fick mig att tänka på en historia från min barndom. Min pappa fiskade ganska mycket när jag var liten. Och självklart var jag med på sjön och fiskade jag också. En period fiskade pappa mycket ål i Kalmarsund. Ålen flatröktes till festligare högtider men pappa gjorde även en slags ålaladåb som han alltid fick ha för sig själv.

I vilket fall som helst så var jag med pappa ner till sjöboden och skulle tömma sumpen där han hade ålarna. Jag klartgjorde med en gång att jag minsann INTE skulle ta i de äckliga ålarna! Under några omständigheter… Pappa tog upp ålarna, lade dem i en plastkasse som han hängde på sjöbodsdörren. Sedan skulle han fixa med båten. Till saken hör att ålar är väldigt svåra att ha ihjäl. De klarar sig t ex lääänge på land. När pappa höll på att fixa drabbades jag väl av någon slags nyfikenhet. Horrorförtjusning kan man kanske kalla det. Jag kände mig tvungen att kika lite på de där äckliga varelserna som låg i plastpåsen… Precis när jag lyfter bort ena handtaget på kassen från kroken spritter en ål till, kassen ramlar ner på marken och ut krälar ett gäng, helt plötsligt jättepigga, ålar! Panik! Utan att tänka kastar jag mig på marken och försöker fånga ålarna. Jag kan säga att en ål är EXTREMT hal och slemmig, så de bara slurpade iväg mellan händerna. Men jag gav mig inte och efter några försök hade jag fått en massa grus och gräs som klibbade fast i ålslemmet och bildade en slags sandpappersliknande hinna. Detta gjorde att jag fick tag om de flyende ålarna och kunde stoppa dem i påsen igen. 

Så gick det med uttalandet att jag aldrig skulle hålla i de där slemmiga ålarna.

Av Jempajenny - 27 april 2009 17:07

Idag har vi varit ute en massa också. Det är så skönt att bara kunna slänga på sig tofflorna och traska iväg. Det har varit värsta sommarvärmen här idag. Drygt 20 grader i skuggan och strålande solsken. Känner hur det stramar lite i kinderna, vilket påminner mig om att jag måste till apoteket och köpa solskyddsfaktor till Agnes. Det är ju bara att glömma att hon skulle sitta still på en filt i skuggan och leka. Och man kan ju inte tvinga på dem långärmat och långbent jämt...


Vi har ätit kvällsmat nu. Och Agnes har inte sovit sedan strax efter 14... Jag undrar verkligen hur länge hon ska orka vara vaken ikväll. Sambon är iväg till affären. Han fick ett ryck och fick för sig att baka banan- och chokladkaka. Dessutom har vi kört punka på Agnes vagn, så han skulle köpa ett reparationskit till den också så vi kan fixa det ikväll innan vi ska iväg till BVC imorgon.


Apropå det så ser era gissningar ut så här:


Jennie: 9260 g och 73,5 cm

Jessan: 9525 g och 72 cm

Katrin: 9750 g och 73 cm

Sambon: över 10 kg och 72,6 cm

Jag: 9345g och 72,5 cm

Fler som vill gissa?


Av Jempajenny - 27 april 2009 12:41

Försökte ge Agnes burkmat idag igen... Kyckling och cous-cou, kalvfrikadeller samt Hipps vegetariska pastarätt. Det gick inte alls! Det är väl bara att inse att hon inte äter burkmat. Burkgröten slinker dock ner.


Nu ska vi till Jenny och Joel!

Av Jempajenny - 27 april 2009 11:41

Idag skulle vi som vanligt ta de dagliga bilderna på Agnes (vilket blir svårare och svårare!), men hon hade inga planer på att sitta still och låta sig fotograferas. Först kröp hon ut i badrummet, ställde sig vid toaletten och bankade lite. Sedan var hon tvungen att kolla pappersåtervinningen. Inne i vardagsrummet utforskades dammsugaren och korgen med leksaker.


 


Sedan satte hon sig mitt på golvet och klappade händerna!



Vilken fotomodell, va?!

Av Jempajenny - 27 april 2009 09:13

Jag kom på att jag inte skrivit något om natten. Helt enkelt för att det inte finns så mycket att skriva.


Agnes har börjat knöla lite på kvällen när man ska lägga henne (innan sa hon ju ofta inte ett pip!), hon gnäller, stökar runt och det tar en stund innan hon kommer till ro. Men nu har hon faktiskt sovit till 05-tiden på morgonen, utan att vi har behövt gå in till henne ganska många nätter. Inatt började hon gny lite runt 03.30, men hon kom till ro själv. 


Nu är den stora frågan hur vi ska få henne att hoppa över 05-uppvaket också, alternativt somna om utan att tutta...

Av Jempajenny - 27 april 2009 07:49

Då var det måndag igen. Sambon har precis åkt till jobbet och Agnes jagar en glasburk med makaroner i. Den här veckan har vi faktiskt en hel del inplanerat - tack och lov!


Idag ska vi träffa Jenny och Joel. Eventuellt blir det en tur till skoaffären Visko, men det är inte säkert. Imorgon ska Agnes och jag till BVC för vägning, mätning och BOEL-test. Har nu lust att gissa på vikt och längd är det fritt fram! Bara roligt om ni vill delta i gissningstävlingen. Sist vi var på BVC,den 6 mars, vägde hon 8245g, var 68,5 cm lång och hade ett huvudomfång på 44,5 cm. 


På onsdag kväll är det Tupperwareparty hos en av mammorna i föräldragruppen. Och på torsdag så kanske det är föräldragruppsträff hos samma mamma. På torsdag är det ju också Valborgsmässoafton och då ska det tändas en eld här i området. Vi ska försöka hinna lägga på lite ris och grenar från trädgården innan brasan tuttas på. Vi har inga andra planer för Valborg och första maj. Ännu i alla fall.


Nu vill Agnes ha välling! Later...

         

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards