En dans med svåra steg...

Alla inlägg den 26 april 2009

Av Jempajenny - 26 april 2009 19:56

Ha, ha! Ikväll var jag riktigt wild and crazy och lämnade min trygghetszon genom att... välja en pizza jag aldrig ätit förr!


Är ni också som jag?! Har en eller två favoritpizzor som det alltid slutar med att man beställer trots att man spenderat 10 minuter med att lusläsa pizzamenyn...? Eller det kanske bara är jag.


Jennie undrar vilken pizza det blev. Det blev en "Marks special" (*ler*) med tomat, ost, champinjoner, lök, köttfärs (!) och färska tomater. Med tillägg av färsk vitlök. Det är en av mina andra grejer... att inte kunna beställa en pizza som den är utan att ta bort eller lägga till något... Men det är en annan historia!

Av Jempajenny - 26 april 2009 19:00

Ingen av oss orkar laga mat ikväll så det får bli pizza. Här i Örby finns det en hårfrisör, en Dialectbutik (!), en spelbutik/minilivs och en pizzeria. De två sistnämnda ligger ett stenkast från oss.


När vi skulle flytta ut hit talade alla infödda så gott om Örby pizzeria. Eleverna utbrast "De har ASGODA pizzor där!". Så med stora förhoppningar hämtade vi vår flyttpizza... som till vår stora besvikelse var en helt ordinär "pizzerian-på-hörnet-pizza".  Varken god eller osmaklig. En vanlig pizza liksom...

När vi bodde i Göteborg var en god pizza stenugnsbakad, med riktig mozarellaost och kanske parmaskinka, färska tomater och basilika på. Här ute heter pizzorna "Ismael´s special" och "Batman". Lite skillnad. 

Av Jempajenny - 26 april 2009 17:03

Idag har vi inte varit inne många minuter. Därav det något bristfälliga bloggandet.


I förmiddags åkte vi först till Strands i Fritsla. De har marknadfört sig som GeKås, fast bättre... Vilken sunkig affär! Det vara bara skit... Eller jo, de hade en fin hammock, men den kostade 1895:-. Lite för saftigt för vår budget. Vi skulle titta på en högtryckstvätt där, men den var så yttepytteliten att det fick vara.


Sedan styrde vi kosan mot Horndals Handelsträdgård för att inhandla lite växter. Det blev de obligatoriska penséerna:



Ett par tomatplantor, en kruka rosmarin och några smultronplantor:


Vi köpte också några fröpåsar som vi satt i krukor, bl a solrosor, basilika, persilja, dill, luktärter... Men de får ni se senare. Inget kul att fota en kruka full med endast jord.


Eftermiddagen har vi spenderat ute i trädgården. Jenny och Joel kom över en stund och barnen invigde sandlådan. Ett stort traktordäck som är nedgrävt i gräsmattan fyllt med sand. Det fanns här när vi flyttade in. Agnes var väl mest intresserad av att äta sanden, men Joel han grävde och krattade och hade det jättekul! Han går nu föresten, stora killen!


Vi hann också med att lukra lite i rabatterna och då hittade jag denna blomma:


Någon som vet vad detta är? Jag vet det nämligen inte. Karin B upplyste om att det är en botanisk tulpan. Tack för det!


Och nu är de andra tulpanerna på väg att slå ut också. Och en del har redan gjort det:


Så härliga att se! Och så rotade vi fram vårt vindspel också och hängde upp på altanen:







Nu hänger det där och plingar rofyllt

















Vi har haft en jättefin dag! Hoppas ni haft det också...

Av Jempajenny - 26 april 2009 16:21

Här har vi favoritposen för tillfället. Jag tror nog att Agnes sätter sig och ställer sig upp ett hundratal gånger per dag. Att hon orkar!


 

Av Jempajenny - 26 april 2009 08:26

Inatt vaknade Agnes vid 01.30 och var jättearg! Ens bebis har ju olika sorters gråt och Agnes grät alltså sitt arggråt. Jättehögt! Jag gick in till henne, men inte hjälpte det... Så tillslut gick jag och la mig igen och inom 3 minuter hade hon somnat om. Vi har alltid sagt att vi inte ska låta vårt barn ligga och gråta sig till sömns, men vi har märkt att ibland kommer hon lättare till ro på egen hand. Självklart får man ju lyssna till gråtens karaktär och "rycka ut" om hon faktiskt blir ledsen och inte bara arg. Ja, så kan det gå...


Resten av natten förflöt som vanligt - Agnes kom till mig vid 05.30-tiden, ville först inte somna om men jag höll fast henne lite och då somnade hon om till 06.30-tiden. 


Idag ska vi åka runt lite här i Mark och besöka lite affärer vi inte varit på innan. Det är nämligen shoppinghelg här och då lyxar man till det med SÖNDAGSÖPPET! Här har nämligen affärerna stängt på söndagar i vanliga fall... Vi är på jakt efter lite uteväxter, jord och en högtryckstvätt. Vi får se om vi hittar det vi söker.

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards