En dans med svåra steg...

Alla inlägg den 6 maj 2009

Av Jempajenny - 6 maj 2009 22:00

Dagens barnmatsrecept är en av Agnes absoluta favoriter. Vi gav henne sötpotatissmakisar tidigt och det var genast en favorit med sin runda, lena smak. Nu gör vi en lite komplexare variant som med lite salt fungerar alldeles utmärkt som ett alternativ till potatisgratäng. Tänk dock på att sötpotatisen inte innehåller lika mycket stärkelse som vanlig potatis, så gratängen blir ganska "blöt". Sötpotatisen ger gratängen en fyllig smak, men går bra att byta ut mot vanlig potatis. Eller blanda 50/50.


Sötpotatisgratäng

(en "normalstor" gratängform)

½ - 1 sötpotatis beroende på storlek

70 g broccoli

1 tsk basilika

1 dl grädde

½ dl mjölk

30 g riven parmesanost

flytande margarin till smörjning av formen


Skala sötpotatisen och skär i strimlor. Lägg potatisen i den smorda ugnsformen tillsammans med broccoli och basilika. Häll över grädde och mjölk, strö över riven parmesanost. Grädda i ugnen på 175 grader i ca 45 minuter eller tills potatisen är mjuk. Mixa eller mosa.


Av Jempajenny - 6 maj 2009 20:46

När vi ändå är inne på plasttemat kan jag ju passa på att visa min nya vällingburk som kom med posten igår. Jag beställde den från Semper nästan gratis. Man skulle skicka in en streckkod från ett vällingpaket för att få den hemskickad. Jag blev så trött på att ha vällingpulver överallt och i väntan på burken har jag haft pulvret i en turkyoghurtburk. Men nu kom alltså burken från Semper. Den är fint röd och har en praktisk skopa i locket. Och dessutom fick man små klisterlappar att sätta på, som man kan byta ut i takt med att barnet byter vällingsort. Mucho praktiskt!


Av Jempajenny - 6 maj 2009 19:53

Idag fick jag mitt fina, fina TupperCare set hemlevererat (!). Inte illa va?


Och det är sååå fint! Nästan lite knasigt att bli så begeistrad över lite plast, men det är verkligen sååå fint! Och praktiskt...


Agnes gillade genast pipmuggen och sög i sig en massa vatten i ren förtjusning.


Och sugkoppen på tallriken fungerar verkligen! Sitter som berget! Ja, det ska bli en fröjd att få börja använda det...

Av Jempajenny - 6 maj 2009 18:19

Jag var med i en tävling hos Sofia och vann en påse "Älgskitar" aka Kanelmandlar, dvs. mandlar doppade i choklad smaksatta med kanel. De var supergoda kan jag säga! Man köper dem hos Tant Marits i Lerum. Om man nu har vägarna förbi. Rekommenderas varmt...


 

Tack snälla Sofia!


Av Jempajenny - 6 maj 2009 17:05

När vi åker med Jenny och Joel får jag ju knô ner Agnes i babyskyddet. Och det är onekligen ganska litet nu... Snart så kommer det inte att gå att ha henne i det, hon är för lång. Annat var det när vi åkte hem från BB i september förra året. Då var hon en liten plutt som nästan försvann i babyskyddet...


Så fort det går!

Av Jempajenny - 6 maj 2009 16:33

När vi kom upp till badhuset i förmiddags fick vi reda på att terapibassängen där babysimmet hålls var stängd pga att en pump var trasig. Alternativet var att bada i äventyrsbaddelen, med vattenrutchkana, vattennfall, virvelmaskin o dyl. Den delen håller 28-29 grader. Betydligt svalare än terapibassägens 33-34 grader.


Efter lite velande bestämde vi oss för att testa att gå i en stund med barnen. Vi var ju ändå där... och det gick riktigt bra. Joel tyckte det var jättekul, roligare än babysimmet. Agnes gillade också att kunna stå och gå i vattnet och att kunna sitta och plaska, men det märktes att hon tyckte att det var lite läskigt med det dånande ljudet från vattenfallen och det var ju betydligt mycket mer stoj och stim från andra, äldre barn. Men det är ju bra att ha testat. i den delen betalar man ju inte heller något extra för barnen. 


Efter bad och lunch blev vi hembjudna till Jenny och Joel på kaffe och rabarberpaj och det kan man ju inte tacka nej till... Agnes och Joel slocknade som ljus i bilen hem, så vi mammor fick fika i lugn och ro för en gångs skull. 


När båda barnen vaknat lekte vi med alla Joels fina leksaker. Agnes provkörde Joels bil (typ Bobbycar) och studsade liksom fram och var jätteglad! En sådan bil vill hon nog ha, tror mamma...


Vid 15-tiden traskade vi hemåt och Agnes fick mellis och nu sover hon en stund till. Det tar på krafterna både att simma och leka med en 1-åring!

Av Jempajenny - 6 maj 2009 09:50


Jag fick ta en bild på skruttan sovandes idag. Hon var inte alls samarbetsvillig när vi skulle ta kort... Det fanns så mycket annat kul att göra.


Idag har Agnes på sig en body från Po.p och velourbyxor från Lindex. 

Av Jempajenny - 6 maj 2009 08:45

Vi åker och simmar med Jenny och Joel. De kommer och hämtar oss 10.20 Det är så mycket smidigare när vi kan åka med dem istället för att ta bussen. Det stämmer så dåligt med tiderna då. Och dessutom kan man äta lunch i lugn och ro efteråt utan att behöva fundera på om man ska hinna med bussen eller inte.


Så nu ska jag packa ihop våra badkläder och handdukar och så och sedan får jag allt ta och fixa till mig själv lite också. Kan ju inte åka till badhuset i mysbyxor och amningslinne...

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards