En dans med svåra steg...

Alla inlägg den 5 maj 2009

Av Jempajenny - 5 maj 2009 22:03

Nu är det strax dags att hoppa i bingen. Jag är så trött att ögonen svider... Och ont i huvudet har jag också... Gnäll, gnäll, gnäll!


Nu ska jag sova mig glad och positiv igen. Imorgon hoppas jag att vi åker och simmar med Jenny och Joel och så ska jag hämta mina Tupperwaregrejer.


God natt!

Av Jempajenny - 5 maj 2009 20:15

Jag har blivit utmanad av Mamma Russin att visa hur vårt hem ser ut. Självklart måste jag ju anta en utmaning! Och vi börjar väl i sovrummet:


På bilden i mitten ser ni min lilla skyddsängel som min kära syster skänkt mig. Moster E som förövrigt fyller år idag. Grattis, grattis!

Och så Agnes rum:

Fler bilder på hennes rum finns här

Och köket fick ni ju se härom dagen, och även innan dess,  men här kommer det igen...


Vardagsrummet ser ut så här:


Pianot är arvegods från min morfar och doftar fortfarande cigarr...

Vi har en delvis inredd vind också. Kan nog bli ett alldeles utmärkt tonårsrum så småningom:

Och självklart vår härliga altan:



Med utsikt över kullen som vår trädgård övergår i. Där växter det just nu en massa vitsippor och snart kommer liljekonvaljerna.



Japp! Det var en liten tur hos oss... Jag i min tur utmanar ingen speciell utan de som känner att de vill visa upp sitt hem får gärna göra det!

Av Jempajenny - 5 maj 2009 16:07

Här kommer dagens barnmatsrecept.


Frikadeller

(det blir en 15-20 st)

100g nöt- eller lammfärs
½ msk ströbröd
½ dlmjölk

 ½ msk potatismjöl

örtkryddor t ex persilja, basilika eller mynta om man använder lamm

en gnutta fint riven lök eller vitlök
vitpeppar efter tycke


Låt ströbrödet svälla i mjölken ca 10 min. Tillsätt färs och potatismjöl och rör till en smidig smet. Krydda efter smak. Forma små frikadeller.
Koka upp vatten eller buljong, ca ½ liter. Sjud frikadellerna i omgångar, de flyter upp när de är klara, efter ca 10 minuter.
Äts mosade med t.ex potatis- och grönsakspuré och kanske lite sås.

Större barn äter dem gärna med fingrarna!


Vit grundsås

(2-3 port)
½ msk smör
½ msk vetemjöl
1 dl mjölk/grädde

valfri smaksättning


Smält smöret, rör ut mjölet och späd med mjölk/grädde (ev. lite vatten om du vill ha en lösare sås). Låt puttra några minuter så mjölsmaken försvinner. *Smaksätt med ost, låt riven ost smälta ner i såsen

*Smaksätt med dill - gott till fisk

*Smaksätt med curry - gott till kyckling

*Smaksätt med basilika eller persilja - gott till färsrätter

*eller annat du tror passar!


Av Jempajenny - 5 maj 2009 16:02

...då vaknade Agnes. Så hon sov nog i alla fall 2,5 timme. Trött var hon, flickan! Men jag får ju aldrig något gjort då jag tänker att det inte är någon idé att påbörja något då hon ändå kommer att vakna snart.


När hon vaknade fick hon lite laxgryta och så har vi plockat lite härhemma. Agnes babysitter har stått i ett hörn i vardagsrummet och dammat så det är nog dags att ställa ner den i källaren/upp på vinden.  När pappa kom hem visade vi att Agnes nästan kan stå själv en liten stund och ta ett litet steg framåt. Sedan var det lite lek och bus, vilket slutade med att Agnes fick en fläskläpp då hon tappade balansen och slog ansikete i parketten. Den passar fint till alla blåmärken i pannan...

Av Jempajenny - 5 maj 2009 13:45

Ja, det är sant! Agnes har fortfarande inte vaknat. Snart blir man ju lite orolig att hon tuppar av av näringsbrist, eller något...


Det är onekligen något skumt på gång!

Av Jempajenny - 5 maj 2009 12:38

Det är nog så att Agnes är inne i en utvecklingsfas nu. Det är ingen ordning med sovande, eller ätande och hon är extremt mammig! Igår sa hon faktiskt ma-ma-mam... hon var arg och sa det naturligtvis inte medvetet, men ändå!


Vid 11-tiden gick vi upp till S och M (*fniss*) för att lämna pengar förTupperware-setet som kommer imorgon och vi passade på att ta en promenad tillsammans. Det slutade regna runt 10.30 och nu är det faktiskt sol... Agnes och jag tog en förmiddagslur till 10 så jag tänkte att det blir lagom med en promenix och sedan hem och äta lunch. Men Agnes bestämde sig för att somna igen, precis innan vi kommit hem. Så nu ligger hon på altanen och sover...igen! Hon borde ju dessutom vara hungrig kan man tycka. 


Enligt "Växa och upptäcka världen" ska det vara en utvecklingsfas nu och det kan ställa både sömn- och matvanor på ända och dessutom blir många barn extra mammiga eller pappiga och klängiga. Och det stämmer precis. Agnes kan bli vansinnig om man sätter ner henne på golvet, om än bara för att gå på toaletten. Och hon klänger och drar i byxbenen och klamrar sig fast som om hennes sista stund var kommen. Stackars liten! Det är inte lätta att utvecklas...

Av Jempajenny - 5 maj 2009 12:34

Idag på förmiddagen var Agnes en mycket glad bebis! Så glad att hon glömde av att hålla i sig vilket resulterade i att hon stod en liiiiten stund själv och dessutom tog ett steg framåt innan hon stöp som en fura i min famn! Snart kan hon nog stappla sig fram ett steg eller två...


Idag har hon på sig en Lindex-

body (ser att den ser lite liten ut... kanske dags att lägg undan stl 68 för gott?) och Canardmysbyxor från GeKås. På fötterna har hon orangea strumpor från H&M.

Av Jempajenny - 5 maj 2009 08:23

Här verkar vi köra varannan natt... Agnes vaknade ett par gånger inatt, stod upp i sängen och vrålade! Men hon kom ganska snabbt till ro igen. Jag hämtade dock in henne till oss strax innan 05. Vi sov till 06 och sedan gick Agnes och sambon upp vid strax innan 06.30 Jag fick ligga kvar i sängen till 08.


Idag har regnet nått oss. Men det känns helt ok. Det behöver ju onekligen regna lite nu. Så det blir väl inomhusaktiviteter idag. Vi har ännu inga planer, kanske träffar vi Jenny och Joel. 


Nu ska jag peta i mig lite frukost.

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards