En dans med svåra steg...

Alla inlägg den 18 maj 2009

Av Jempajenny - 18 maj 2009 22:32

Vill bara påminna om tävlingen här hos mig i samarbete med Fridolina.se
Ta chansen och var med du också! Det är superenkelt att deltaga.


Klicka här för att komma direkt till tävlingen!

Av Jempajenny - 18 maj 2009 21:57

Jag vet inte riktigt vad jag fastnat i för kreativt stim. Igår trädgårdsmästare, idag sömmerska...


Nu på eftermiddagen kvällen har jag bytt dragkedja i ett par jeans, sytt 2 sjaletter och ett försök till mössa till Agnes. Modellen sover ju nu, så jag får visa imorgon. Men jag kan säga att en av sjaletterna är i min absoluta favoritfärg just nu. 


Imorgon ska vi nog ha en liten play-date här på lekplatsen - om vädret tillåter. Annars inga direkta planer. Med det säger jag god natt!

Av Jempajenny - 18 maj 2009 19:04

Nu ska ni få en liten tur i vår trädgård. Just trädgården (eller tomten) var viktigt för oss när vi köpte hus. Vi tänkte att ett hus kan man renovera, bygga ut eller till och med riva och bygga nytt. Men tomten kan man inte göra så mycket åt. Och vi tycker givetvis att vår trädgård är fantastisk. Den är lagom stor (1080kvm), det finns en stor gräsmatta, den är nästa som en naturtomt på vissa ställen och den är insynsskyddad. Vi har en hörntomt så vi har bara grannar åt ett håll.


Nu går vi:

Här är entrén med en liten rabatt nedanför. Till höger ser ni garagedörren och lampan skymta.

Här är nyplanteringen vid garagenedfarten. Ölandstokshäcken ni ser i ovankant hängde alltså ner och täckte hela den ytan av jord ni ser på "Före"-bilden. Jag tog växter från rabatten vid entrén och satte ner i små öar. Tanken är att fixa lite mer marktäckare. Till höger övergår nyplanteringen i ett stenparti. 


Nu tar vi stengången och går runt huset till baksidan.


Till höger ser ni syrénhäcken, hasseln och bakom den skymtar de rosa träden som alla insynsskyddar mot grannens tomt.


Längst ner ser ni kullen.


Men vi vänder oss om och tittar på gaveln av huset också.



För där har vi en ENORM klängros som täcker en stor del av fasaden. Rosorna är djupt cerice i färgen, nästan röda. Jag ska ta en bild när de blommar som vackrast i sommar. Vi har också en vacker blodlönn som döljer altanen. Till vänstern om lönnen växte det ett stort olvon, men det tog vi bort och gjorde en perennrabatt istället. 


Om man går allra längst upp i trädgården och ställer sig med ryggen mot kullen, ser man huset och altanen. Stengången löpte alltså till vänster på bilderna. Till höger på den mittersta bilden ser ni den röda grinden skymta. Bilden till höger är en närbild på den, men en härligt doftande kaprifol i hörnet och en klängros som bildar en portal. På den gaveln av huset har vi en grusparkering.


Till vänster om altanen från tomten sett ser rabatten ut så här:


Syréner som insynsskyddar altanen och härliga pioner. Vi har också en vallmo borta vid den svarta pelaren, en kaprifol på spaljé och en rosbuske. 


Slutligen får ni en bild tagen från altanen ut över tomten.


Nere i hörnet av tujahäcken funderar vi på att göra en uteplats. Altanen är inglasad och ligger i direkt sol (söderläge) nästan hela dagen så när det är högsommar är det nästan för varmt att sitta där. Däremot är det mycket skugga uppe i hörnet och mot kullen till. Det kan nog bli fint med en uteplats där...


Ja, nu har ni fått se delar av trädgården också. 

Av Jempajenny - 18 maj 2009 15:07

Lilla fröken har inte varit på sitt mest strålande humör idag. Så efter gnäll, gnäll och gnäll tog vi en tur på cykeln bort till Skroten (För er som inte vet är Skroten en stor, billig tygaffär här som ingår i "Kärringarallyt". Affären ligger bredvid en skrot, därav namnet.). Jag behövde dessutom handla lite grejer där som en dragkedja, tryckknappar, tråd och symaskinsnålar. Det blev dessutom två tyglappar till sjaletter till Agnes. Jag blev lite inspirerad av dig, Mamma Russin...


Nu ska jag sätta mig och sy lite tror jag minsann!

Av Jempajenny - 18 maj 2009 13:08


Idag kör vi 70-tals outfit igen! Fantastiska snickarbyxor och matchande jeansjacka. Sydda av min mor, då det begav sig. Du kan du, mormor! Under snickisarna har Agnes en Po.p-body och på fötterna mockasiner från GeKås.

Av Jempajenny - 18 maj 2009 10:20

När Pelle och Martina var här förra veckan fick vi ju en kundkorg som Pelles farmor så snällt efterskänkt till oss. Tanken är att vi till sommaren ska ha den att spola av färskpotatisen i. Men vi har ju ingen högtryckstvätt än... Det kanske fungerar med trädgårdsslangen?


Tills potatissäsongen sätter igång så får Anges leka med korgen. Den är spännande att sitta i och det är kul att stoppa i och ur saker i den också...


Kolla in det gräsliga blåmärket i pannan... Man kan ju tro att hon misshandlats!

Av Jempajenny - 18 maj 2009 09:45

Nu har FUN Lights Summer Edition-saft kommit till vår affär! Den fick genast följa med oss hem. Smaken är av honungsmelon och persika.

Så här skriver de på FUN Lights hemsida om Summer: Honeymelon Peach:

”När sommarens varma bris börjar dra in över landet försvinner Spring och byts ut mot nästa härliga smak - FUN Light Summer - Honeymelon Peach (honungsmelon persika). Perfekt att släcka törsten med en varm sommardag eller varför inte använda till sommardrinken?"

Den är också jättegod men personligen måste jag nog säga att jag tyckte att ”Spring”-varianten var godare.  Man får väl passa på att köpa upp ett lager innan de tar slut.


Bilden lånad från FUN Lights hemsida

Av Jempajenny - 18 maj 2009 08:39

Nä! Hon vaknade 04.20 idag igen. Det är tydligen den nya rutinen. Men imorse somnade hon iallafall om och sov till 05.30 Tyvärr "vaknade" Agnes flera gånger inatt och skrek till men det blev inte mer än ett litet skrik, så jag behövde aldrig gå in till henne. Men vaknade gjorde jag ju...


Idag är det grått och mulet här i Mark. Det har regnat inatt, men nu är det upphåll. Tydligen ska det komma en massa regn under dagen här i Västra Götaland. Sambon hade hört någon form av "varning" igår för regnmassorna som skulle komma. Det återstår att se hur mycket, eller lite, det blir. 


Idag tar vi nog det lugnt Agnes och jag. Är värkbruten idag efter en hel dags grävande i rabatterna. 


Nu är min gröt klar! 

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards