En dans med svåra steg...

Direktlänk till inlägg 18 maj 2009

Guidad tur i trädgården

Av Jempajenny - 18 maj 2009 19:04

Nu ska ni få en liten tur i vår trädgård. Just trädgården (eller tomten) var viktigt för oss när vi köpte hus. Vi tänkte att ett hus kan man renovera, bygga ut eller till och med riva och bygga nytt. Men tomten kan man inte göra så mycket åt. Och vi tycker givetvis att vår trädgård är fantastisk. Den är lagom stor (1080kvm), det finns en stor gräsmatta, den är nästa som en naturtomt på vissa ställen och den är insynsskyddad. Vi har en hörntomt så vi har bara grannar åt ett håll.


Nu går vi:

Här är entrén med en liten rabatt nedanför. Till höger ser ni garagedörren och lampan skymta.

Här är nyplanteringen vid garagenedfarten. Ölandstokshäcken ni ser i ovankant hängde alltså ner och täckte hela den ytan av jord ni ser på "Före"-bilden. Jag tog växter från rabatten vid entrén och satte ner i små öar. Tanken är att fixa lite mer marktäckare. Till höger övergår nyplanteringen i ett stenparti. 


Nu tar vi stengången och går runt huset till baksidan.


Till höger ser ni syrénhäcken, hasseln och bakom den skymtar de rosa träden som alla insynsskyddar mot grannens tomt.


Längst ner ser ni kullen.


Men vi vänder oss om och tittar på gaveln av huset också.



För där har vi en ENORM klängros som täcker en stor del av fasaden. Rosorna är djupt cerice i färgen, nästan röda. Jag ska ta en bild när de blommar som vackrast i sommar. Vi har också en vacker blodlönn som döljer altanen. Till vänstern om lönnen växte det ett stort olvon, men det tog vi bort och gjorde en perennrabatt istället. 


Om man går allra längst upp i trädgården och ställer sig med ryggen mot kullen, ser man huset och altanen. Stengången löpte alltså till vänster på bilderna. Till höger på den mittersta bilden ser ni den röda grinden skymta. Bilden till höger är en närbild på den, men en härligt doftande kaprifol i hörnet och en klängros som bildar en portal. På den gaveln av huset har vi en grusparkering.


Till vänster om altanen från tomten sett ser rabatten ut så här:


Syréner som insynsskyddar altanen och härliga pioner. Vi har också en vallmo borta vid den svarta pelaren, en kaprifol på spaljé och en rosbuske. 


Slutligen får ni en bild tagen från altanen ut över tomten.


Nere i hörnet av tujahäcken funderar vi på att göra en uteplats. Altanen är inglasad och ligger i direkt sol (söderläge) nästan hela dagen så när det är högsommar är det nästan för varmt att sitta där. Däremot är det mycket skugga uppe i hörnet och mot kullen till. Det kan nog bli fint med en uteplats där...


Ja, nu har ni fått se delar av trädgården också. 

 
 
Jennie

Jennie

18 maj 2009 19:46

Åhh, jag skulle också vilja ha så gröna fingrar och kunna så mycket som du! Vår tomt är stor (nästan 3000) och jag kan inget om det som växer där. Ni har det jätte jättefint.

http://jtv.bloggagratis.se

 
Veronica

Veronica

18 maj 2009 20:31

wow, vad fint ni har! Vi har också stor tomt men ingen som pysslar o fixar men där vi bygger där ska vi också ha det fint :)

http://larubsson.se

 
anna ♥ ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶ ♥

anna ♥ ٩(̾●̮̮̃̾•̃̾)۶ ♥

18 maj 2009 20:45

så fantastiskt fin trädgård ni har!

http://storasyrran.blogg.se

 
Elin (Edvinsmamma)

Elin (Edvinsmamma)

18 maj 2009 20:47

Vilken underbar gård ni har!
Längtar tills nästa sommar då vi förhoppningsvis kan flytta in i vårat hus så man kan fixa till en fin gård där också :)

Kram

http://edvinsmamma.blogg.se

 
Lotta

Lotta

18 maj 2009 22:24

Ser jättemysigt ut.

http://lottans.bloggagrattis.se

 
Tant Grön

Tant Grön

18 maj 2009 23:23

Vilken häääärlig trädgård ni har! Oj, oj, oj, lite avis är jag, hi, hi.

http://valkommenhemtilltantgron.bloggagratis.se

 
susanne

susanne

19 maj 2009 07:03

wooooow
så fint..( grymt avundsjuk är jag)

http://supermamman.bloggagratis.se

 
Mammatilda

Mammatilda

19 maj 2009 09:05

Vad roligt att se tomten!! Jättefint!

http://www.mvg.bloggagratis.se

 
Eva

Eva

19 maj 2009 09:06

Oj vilken fin tomt ni har. Det ser verkligen jätte lummigt och mysigt ut.
Det där har ni verkligen lyckats med.
Kram

http://www.gruddelin.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jempajenny - 19 april 2011 21:15

För ett tag sedan fick jag ett mail med en inbjudan till ett event för familje- och mammabloggare, We R Family. I höstas (?) fyllde jag i en intresseanmälan om att vara med på detta event och hade nästan glömt av att jag anmält mig. Men glad blev jag...

Av Jempajenny - 16 april 2011 08:59


Det är svårt att hitta tid (och i viss mån inspiration) till bloggandet när man nu är tvåbarnsmor. Men vi mår bara bra, allihop!    Anton växer och frodas! Han är nu vid 3 månaders ålder ungefär lika stor som Agnes var vid 5 månader.    Agnes...

Av Jempajenny - 12 februari 2011 20:11

Alldeles nyss, när jag gjorde i ordning Anton för natten, fick jag det allra första tydliga svarsleendet från vår lillkille! Så underbart! Och världens finaste leende naturligtvis... Han har dessutom "pratat" en hel del idag och i kväll. Mys! Jag tro...

Av Jempajenny - 12 februari 2011 14:12

Idag har vi äntligen skruvat ihop spjälsängen! Vi hade tänkt göra det förra helgen men då upptäckte vi att skruvarna var på vift och naturligtvis hittade vi dem inte.   Men idag, under tiden sambon och Agnes var i badhuset  och "lördagsbadade" åk...

Av Jempajenny - 10 februari 2011 21:59


Igår blev Anton en månad och jag hade tänkt skriva lite om hans utveckling, som jag gjort med Agnes. Som för de flesta bebisar består Antons dagar mest av att äta och sova. Men lite annat har han faktiskt för sig också…   Vikt: 5605g Län...

Presentation


Välkommen! Så trevligt att just du hälsar på. Lämna gärna ett avtryck innan du går - det gör mig så glad att få kommentarer! För mer information om mig och bloggen klicka här nedan på "Visa presentation"

Lämna ett avtryck!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Mina barn

  • Lilypie Third Birthday tickers
  • Lilypie First Birthday tickers

Samarbetpartners

Sök i bloggen

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Omröstning

När tror ni Angus bestämmer sig för att titta ut?
 26-27 december
 28-29 december
 30-31 december
 1-2 januari
 3-4 januari
 5-6 januari
 7 januari på BF!
 8-9 januari
 10-11 januari
 12-13 januari
 14-15 januari
 16-17 januari
 18-19 januari
 20-21 januari

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards